UMAIN
Billycom casefiles: Umain
De boekhouder is met uitsterven bedreigd. Toch als we de lijst met knelpuntberoepen mogen geloven. Bovendien komt de focus almaar meer op analyse en advies te liggen. Eén van de voortrekkers in die evolutie is het accountancykantoor Umain in Gent, dat zich volledig toespitst op de mens achter de ondernemer. Om niet alleen méér maar ook het juiste talent aan te trekken, brachten we hun communicatie en employer branding in lijn met hun unieke DNA.
The Client
Ondernemers spelen, door hun innovatieve ideeën, een essentiële rol in de maatschappij. Vanuit die visie begeleidt Umain start-ups, scale-ups en kmo’s bij het verwezenlijken van hun ondernemersdroom. En dat doen ze met een team van 50 medewerkers die verder gaan dan puur boekhoudkundige ontzorging. Als een echte sparring- en ondernemerspartner, werken ze vanuit een 360°-aanpak: van coaching tot reporting.
The Job
Na een intensief rebrandingtraject kreeg Umain een volledig nieuwe merkidentiteit toegemeten. Onze eerste missie: de kersverse brand identity van Umain tot leven wekken via uiteenlopende contentvormen. Op die basis bouwden we verder om een employerbrandingstrategie te onwikkelen. Het einddoel: meer accountancyprofielen aantrekken die binnen hun menselijke werkcultuur passen.
How we did it
1 | Becoming Umain
Je bedrijf heeft een nieuwe merkidentiteit. De volgende stap? Ervoor zorgen dat iedereen, binnen en buiten de vier kantoormuren, precies weet waarvoor je staat. Geen betere plek om dat uit de doeken te doen dan je website. “It’s all about U”, luidt de slogan van Umain niet toevallig. Vanuit die filosofie, schreven we de copy vanuit de noden van de doelgroepen, in een aanstekelijke tone of voice.
2 | Bring the word out
Een rebranding stopt niet bij je website. En dat had ook Umain goed begrepen. Om hun doelgroepen actief te benaderen, organiseerden ze een big reveal party voor hun klanten. Wij namen de volledige communicatie voor onze rekening waaronder socialmediaposts, mailsjablonen, nieuwsbrieven én de speech. Hear, hear!
3 | Connect with your audience
Zodra alle communicatiekanalen up and running zijn, begint het échte werk pas: de juiste doelgroep aantrekken. De krachtigste manier om dat te doen is via authentieke content. Van learnings naar interviews met Umain’ers: in onze 3d-contentmatrix maakten we alle contentideeën per doelgroep en doelstelling concreet.
4 | Grow with the flow
Hoe verloopt het onboardingtraject? Hoe ziet je dag als senior accountant eruit? Niemand die daar beter over kan vertellen dan je eigen mensen. We brachten het Umain-verhaal van binnen naar buiten via een gevarieerde contentmix van blogs, posts en SEO-landingspagina’s. En daar bleef het niet bij. Om de candidate journey compleet te maken, schreven we ook de vacatures en sollicitatieflow uit.
The result
Op een half jaar tijd steeg het volgersaantal op LinkedIn met 44,1 %. belangrijk detail: het merendeel van de nieuwe volgers bleek afkomstig uit de accountancysector. Op Facebook en Instagram waren er respectievelijk 66,5 % en 27,1 % meer bezoekers dan afgelopen 6 maanden. En die positieve trend was ook bij de Umain’ers voelbaar. Werknemers waren fier om deel uit te maken van het Umain-verhaal. Maar de mooiste feedback die we onthouden, was toch dat de content ook door sollicitanten werd opgemerkt en zelfs meespeelde in hun keuzeproces. Mission accomplished!
Naar de website: https://umain.one/
CLINTIMMO
Opvallen in de krappe vastgoedmarkt? Je concurrenten een streepje voor zijn? Billycom bewees dat het kan en schreef een warme, authentieke en persoonlijke website voor vastgoedkantoor Clintimmo, in het gastvrije dialect van de Brusselse druivenstreek.
BREG
Het Leuvense BREG (Belgian Renewable Energy Group) sloeg de handen in elkaar met Billycom en webbouwer Vector Bross, en lanceerde trots een gloednieuwe website voor hun Amerikaanse doelmarkt. Daarbij schreef Billycom gevatte teksten in correct Amerikaans-Engels.
ROSALIE'S CHOCOLATES
Een kersvers merk succesvol lanceren? Je eigen vlag planten in het sterk rivaliserende landschap? Billycom beet zich vast in de case en de pralines van Rosalie’s Chocolates en gaf het chocolademerk een stevige imagoboost met een heldere website en inspirerende socialemediakanalen.
WONDERSERVICE
Hoe spreek je klanten aan via mail of telefoon? Communiceer je kort en krachtig, inspirerend, ontzorgend of als dé expert in de markt? Is het u of je? Garagenetwerk Wonderservice had nood aan een duidelijke tone of voice die Billycom uitgewerkt heeft in een hands-on manual.
TAG
Young graduates aantrekken in een competitieve IT-markt? Billycom rolde de mouwen op voor Tactical Advisory Group (TAG) en zette een uitgekiende employer branding strategie op touw, in lijn met hun DNA: direct en correct!
IN2GO
Hoe spring je als vastgoedkantoor uit de massa? En hoe breng je jouw team en expertise op een professionele manier onder de aandacht? Billycom liet een strakke, resultaatgerichte marketingwind waaien bij vastgoedkantoor In2Go.
DELTA SOURCE
Een nieuwe branding en een nieuwe positionering vraagt om een nieuwe tone of voice. Billycom ging aan de slag met het team van Delta Source, gespecialiseerd in tailormade software, om hun websiteteksten aan te scherpen en hun social media naar the next level te brengen.
INSTACLAUSE
Hoe kan je contentmarketing gebruiken om je groeiambities kracht bij te zetten? Dat was de vraag van legal softwarebedrijf Instaclause. Billycom greep deze uitdaging met beide handen aan en zette een sterke contentstrategie op poten, volledig in lijn met hun waarden en DNA.
ERIKS
Industriële dienstverlener ERIKS pakte uit met een gloednieuw kantoor. Hoe ze hebben, houden en personeel vlot meeverhuisden? Contentmarketingbureau Billycom bood houvast met een tweewekelijkse nieuwsbrief vol praktische informatie, facts en figures voor én tijdens de verhuisperiode.
RAVAGO BUILDING SOLUTIONS
Ravago Building Solutions, al meer dan 65 jaar een ronkende naam in de bouwsector, klopte in 2020 bij Billycom aan. Onze contentexperts legden de fundering met een interactieve workshop, tekenden een solide contentstrategie uit en gingen van plan naar praktijk met straffe contentmarketing.
LIVING STONE
Vastgoed gaat snel. De groei van vastgoedspecialist Living Stone mogelijks nog sneller. Hoe draag je sterke ambities van verschillende vestigingen uit in een uniforme, warme communicatiestijl? Billycom nam het voortouw in de futureproof marketingstrategie en bijhorende contentcreatie.
EASY LIFE
Huishoudhulp is al jaren een vaste klant op de lijst van knelpuntberoepen. Voor bedrijven in de schoonmaaksector is het dus een absolute must om in te zetten op een sterk werkgeversmerk. Dienstenchequebedrijf Easy Life schakelde Billycom in voor aantrekkelijke employer branding via authentieke socialmediacontent.
LAURIUS
Je bedrijfscultuur en strategie zijn continu in ontwikkeling. Geen betere manier om een nieuwe wind door je imago te blazen dan via een rebranding! Ook advocatenkantoor Laurius had dit begrepen en klopte aan bij Duval Branding en Billycom voor een visuele én tekstuele transformatie.
PREMED
Arbeidswelzijn is geen nice to have, maar een absolute must. Om hun nieuwe branding kracht bij te zetten en hun online vindbaarheid te boosten, lanceerde Premed in het najaar van 2022 een nieuwe website. Billycom scherpte de pen voor professionele SEO-teksten.
ARVESTA
Je medewerkers zijn je eerste ambassadeurs. Belangrijk dus om hen geïnformeerd en geïnspireerd te houden. Maar hoe pak je dat aan als je organisatie in totaal 250 winkels en 2.100 experts omvat? Arvesta schakelde Billycom in om hun interne communicatie te boosten met een tweewekelijkse nieuwsbrief.
IMMO JAN STAS
Vastgoed bulkt van clichés. En dat is zonde voor vastgoedkantoren die écht het verschil willen maken. Daarom maken we er bij Billycom onze missie van om vooral de expertise en gepassioneerde mensen binnen de sector te laten spreken. Daar is de nieuwe website van Immokantoor Jan Stas alvast een mooi voorbeeld van!
HAPPY VOLCANO
Het juiste talent aantrekken, begint bij je website. Zeker als je op zoek bent naar nicheprofielen in de IT-sector, zoals game developers. Dat had Happy Volcano goed begrepen. Het eigenzinnige, Belgische gamebedrijf schakelde Billycom in voor Engelse SEO-copywriting op maat.
TARGET RECRUITMENT EN ELMOS
Pionieren in werving, selectie en consultancy: de Elmos Group doet het meer dan 25 jaar met verve in de wereld van IT en engineering. Maar in een hyperconcurrentiële markt, stijgt de nood aan een sterk online uithangbord. Enter Billycom!
KOM OP TEGEN KANKER
De bruisende campagne- en communicatiedienst van Kom op tegen Kanker geeft het beste van zichzelf om correcte informatie op maat van patiënten, familie, vrijwilligers en het grote publiek te verspreiden. Als een warm team met zo’n mooie missie strategische communicatieversterking zoekt, snelt Billycom te hulp voor de goede zaak!
ADVOCON
Een professionele, verstaanbare én vindbare legal website: de Advocon-website checkt alle boxes. Billycom schoof met de vennoten aan tafel, deed een grondige SEO-check en schreef de teksten precies zoals Advocon haar cliënteel adviseert: in mensentaal.
DELOITTE DIGITAL
Deloitte Digital stond samen met de Brusselse regering mee aan de wieg van het pioniersproject SmartMove, de intelligente kilometerheffing in Brussel. Ze schakelden Billycom in voor de SEO-copywriting van de nieuwe website. Begrijpelijke overheidscommunicatie met een hoge Google-score? Our cup of tea!
NELISSEN GRADE
“Hoe kunnen wij als gerenommeerd advocatenkantoor stagiairs en nieuwe collega’s aantrekken?” Nelissen Grade legde deze vraag neer bij contentmarketingbureau Billycom dat antwoordde met een uitgekiende employer branding-strategie.
TOBBACK & TIMMERMANS
Advocatenkantoor Tobback & Timmermans, gelegen in de Tiensestraat in Leuven, bouwde de voorbije jaren een mooi lokaal cliënteel uit. Billycom maakte de vertaalslag naar een warm online verhaal, waarin de persoonlijke touch met de doelgroep centraal staat.
UNIQUE
Unique is een straffe speler in werving en selectie, die aan de lopende band communiceert met collega’s, klanten en kandidaten. Billycom zet met plezier haar schouders onder overtuigende mailings, knallende slogans, vlotte vacatures en informatieve whitepapers.
DE HOORN
De Hoorn wou het nieuwe jaar stevig inzetten met een nieuwe, catchy website. Voor dit topproject sloeg Billycom de handen in elkaar met webbouwer Vector Bross. Het resultaat? Een blitse website en straffe teksten met een wauw-effect dat naar adem doet happen.
THOMAS MORE
Back to school! Billycom trok terug naar de schoolbanken en daar we hadden een goede reden voor. Hogeschool Thomas More contacteerde ons voor het uitschrijven van visieteksten en videoscripts. Een opdracht waarvoor we met veel plezier alle krijtjes uit de kast haalden.
SOFIE DUMONT
De enige echte ladychef Sofie Dumont? Hell yeah! In een geslaagde samenwerking met websitebouwer Dev+, schreef Billycom SEO-teksten voor Sofies nieuwe state-of-the-art website. Kortom, een opdracht voor Billycom om duimen en vingers bij af te likken.
THE GREENKEEPER
Met een vleugje glitter op het toetsenbord en content in de vingers sloten we 2020 af met een digitaal eindejaarsmagazine. Of we dit ook voor onze klanten doen? Of course! The Greenkeeper vroeg aan Billycom om haar inspiratie om te zetten in een uniek bedrijfsmagazine. Een geslaagd, groen resultaat!
PAPIER PRESENT
SEO-teksten schrijven voor een nieuwe, uitgebreide website? Verpakkingsspecialist Papier Present stelde de vraag aan Billycom en we antwoordden met krachtig pennenwerk. We doken in de wondere wereld van bedrukte draagtassen, geschenkdozen en verzendverpakkingen. Time to unbox!
LE CONCERT OLYMPIQUE
"Ik heb Petra leren kennen en waarderen als een talentrijke, professionele en gedreven persoonlijkheid die qua PR & communicatie een belangrijke rol speelt binnen ons Beethovenorkest."
ARANEA LABS
"Als software developers schrijven wij perfect in Nodejs of PHP, maar voor het schrijven van onze website wilden we onze boodschap helder verwoorden in begrijpbare taal. Opdracht geslaagd dankzij Billycom."
WEBHERO
"Nog niet zo lang geleden viel je onze bureau binnen met een cake en de boodschap: “Hallo, ik ben de nieuwe buurvrouw”. Ondertussen is onze samenwerking uitgegroeid tot echt teamwork. De laatste maanden hebben we samen toffe projecten opgeleverd. Bedankt voor deze super samenwerking."